Profession, Professionalisierung, Professionalität, Professionalismus – Historische und systematische Anmerkungen am Beispiel der deutschen Lehrerausbildung
What professionalisation means has to be clarified in relation to the terms profession, professionality and professionalism. Is it about an occupation becoming a profession or about the individual development of professionality or about the formation of a professional identity? These questions are d...
1. VerfasserIn: | |
---|---|
Medienart: | Elektronisch Aufsatz |
Sprache: | Deutsch |
Verfügbarkeit prüfen: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Veröffentlicht: |
[2016]
|
In: |
Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Jahr: 2016, Band: 68, Heft: 2, Seiten: 153-164 |
normierte Schlagwort(-folgen): | B
Deutschland
/ Lehrerbildung
/ Professionalisierung
/ Beruf
/ Professionalität
/ Geschichte 1800-2016
|
RelBib Classification: | KBB Deutsches Sprachgebiet TJ Neuzeit TK Neueste Zeit ZF Pädagogik |
weitere Schlagwörter: | B
Professionalisation
B Profession B Professionalität B Professionality B Professionalism B Professionalisierung |
Online-Zugang: |
Vermutlich kostenfreier Zugang Volltext (Verlag) Volltext (doi) |
Parallele Ausgabe: | Nicht-Elektronisch
|
MARC
LEADER | 00000caa a22000002c 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | 1735474487 | ||
003 | DE-627 | ||
005 | 20210709084036.0 | ||
007 | cr uuu---uuuuu | ||
008 | 201013s2016 xx |||||o 00| ||ger c | ||
024 | 7 | |a 10.1515/zpt-2016-0017 |2 doi | |
035 | |a (DE-627)1735474487 | ||
035 | |a (DE-599)KXP1735474487 | ||
040 | |a DE-627 |b ger |c DE-627 |e rda | ||
041 | |a ger | ||
084 | |a 1 |2 ssgn | ||
100 | 1 | |e VerfasserIn |0 (DE-588)118146041 |0 (DE-627)079270530 |0 (DE-576)29173863X |4 aut |a Horn, Klaus-Peter |d 1960- | |
109 | |a Horn, Klaus-Peter 1960- | ||
245 | 1 | 0 | |a Profession, Professionalisierung, Professionalität, Professionalismus – Historische und systematische Anmerkungen am Beispiel der deutschen Lehrerausbildung |
264 | 1 | |c [2016] | |
336 | |a Text |b txt |2 rdacontent | ||
337 | |a Computermedien |b c |2 rdamedia | ||
338 | |a Online-Ressource |b cr |2 rdacarrier | ||
520 | |a What professionalisation means has to be clarified in relation to the terms profession, professionality and professionalism. Is it about an occupation becoming a profession or about the individual development of professionality or about the formation of a professional identity? These questions are discussed systematically from the point of view of general educational science, complemented by a historical view of the development of teacher education and training in Germany. It is no surprise that the conceptualisation of professionalisation is contested. Against this background the importance of a clear conceptual basis is emphasised both for national and especially for international-comparative research. | ||
601 | |a Systematik | ||
601 | |a Beispiel | ||
601 | |a Deutsch | ||
650 | 4 | |a Profession | |
650 | 4 | |a Professionalisierung | |
650 | 4 | |a Professionalität | |
650 | 4 | |a Profession | |
650 | 4 | |a Professionalisation | |
650 | 4 | |a Professionalism | |
650 | 4 | |a Professionality | |
652 | |a KBB:TJ:TK:ZF | ||
689 | 0 | 0 | |d g |0 (DE-588)4011882-4 |0 (DE-627)104704861 |0 (DE-576)208896155 |2 gnd |a Deutschland |
689 | 0 | 1 | |d s |0 (DE-588)4035093-9 |0 (DE-627)106249398 |0 (DE-576)20901072X |2 gnd |a Lehrerbildung |
689 | 0 | 2 | |d s |0 (DE-588)4047376-4 |0 (DE-627)104509368 |0 (DE-576)20907339X |2 gnd |a Professionalisierung |
689 | 0 | 3 | |d s |0 (DE-588)4005857-8 |0 (DE-627)104509716 |0 (DE-576)208863478 |2 gnd |a Beruf |
689 | 0 | 4 | |d s |0 (DE-588)4498129-6 |0 (DE-627)243017219 |0 (DE-576)213053187 |2 gnd |a Professionalität |
689 | 0 | 5 | |q z |2 gnd |a Geschichte 1800-2016 |
689 | 0 | |5 (DE-627) | |
773 | 0 | 8 | |i Enthalten in |t Zeitschrift für Pädagogik und Theologie |d Berlin : De Gruyter, 2005 |g 68(2016), 2, Seite 153-164 |h Online-Ressource |w (DE-627)786195606 |w (DE-600)2770480-4 |w (DE-576)406509247 |x 2366-7796 |7 nnas |
773 | 1 | 8 | |g volume:68 |g year:2016 |g number:2 |g pages:153-164 |
776 | |i Erscheint auch als |n Druckausgabe |w (DE-627)1647574110 |k Non-Electronic | ||
856 | |u https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/zpt-2016-0017/pdf?licenseType=free |x unpaywall |z Vermutlich kostenfreier Zugang |h publisher [open (via free article)] | ||
856 | 4 | 0 | |u https://www.degruyter.com/view/journals/zpt/68/2/article-p153.xml |x Verlag |
856 | |u https://doi.org/10.1515/zpt-2016-0017 |x doi |3 Volltext | ||
951 | |a AR | ||
ELC | |a 1 | ||
ITA | |a 1 |t 1 | ||
LOK | |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 | ||
LOK | |0 001 3779744279 | ||
LOK | |0 003 DE-627 | ||
LOK | |0 004 1735474487 | ||
LOK | |0 005 20210709084036 | ||
LOK | |0 008 201013||||||||||||||||ger||||||| | ||
LOK | |0 040 |a DE-Tue135 |c DE-627 |d DE-Tue135 | ||
LOK | |0 092 |o n | ||
LOK | |0 852 |a DE-Tue135 | ||
LOK | |0 852 1 |9 00 | ||
LOK | |0 935 |a ixzs |a ixzo | ||
LOK | |0 936ln |0 1442053712 |a ZF | ||
LOK | |0 936ln |0 1442053909 |a TJ | ||
LOK | |0 936ln |0 1442053887 |a TK | ||
LOK | |0 936ln |0 1442044721 |a KBB | ||
OAS | |a 1 | ||
ORI | |a SA-MARC-ixtheoa001.raw | ||
REL | |a 1 | ||
STA | 0 | 0 | |a Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,German Democratic Republic,Germany,Federal Republic of Germany,Germany,Soviet Occupation Zone,French Occupation Zone,Germany,Profession,Occupation,Professionality,Professionalism,Professionalization,Teacher training |
STB | 0 | 0 | |a Allemagne,Allemagne,Formation des enseignants,Profession,Professionnalisation,Professionnalisme |
STC | 0 | 0 | |a Alemania,Alemania,Formación de profesores,Profesionalidad,Profesionalización,Profesión |
STD | 0 | 0 | |a Formazione degli insegnanti,Germania,Germania,Professionalità,Professionalizzazione,Professione |
STE | 0 | 0 | |a 专业化,职业化,专业技能,德国,德国,教师培训,教学训练,职业 |
STF | 0 | 0 | |a 專業化,職業化,專業技能,德國,德國,教師培訓,教學訓練,職業 |
STG | 0 | 0 | |a Alemanha,Alemanha,Formação de professores,Profissionalidade,Profissionalização,Profissão |
STH | 0 | 0 | |a Германия (ГДР, мотив),Германия (мотив),Образование учителя,Профессионализация,Профессионализм,Профессия |
STI | 0 | 0 | |a Γερμανία (ΛΔΓ, μοτίβο),Γερμανία (μοτίβο),Επάγγελμα,Επαγγελματικότητα,Επαγγελματισμός,Επαγγελματοποίηση,Κατάρτιση εκπαιδευτικών |
SUB | |a REL | ||
SYG | 0 | 0 | |a BRD,Bundesrepublik Deutschland,DDR,Deutsche Demokratische Republik,Germany,Amerikanische Zone Deutschlands,BRD,Britische Zone Deutschlands,Bundesrepublik Deutschland,Französische Zone Deutschlands,Vereinigtes Wirtschaftsgebiet Deutschlands , Länder,Westliche Bundesländer,Alte Bundesländer,Deutschland,Westdeutschland,Deutschland,Vereinigtes Wirtschaftsgebiet,Bizone,Verwaltung des Vereinigten Wirtschaftsgebietes,Britische Zone,British occupation zone,Britische Besatzungszone,British Zone of Control,Britisches Kontrollgebiet,British Element,Britisches Element,Amerikanische Zone,American occupation zone,Amerikanische Besatzungszone,ABZ,United States Area of Control,Amerikanisches Kontrollgebiet,U.S. zone of occupation,United States Zone,U.S. Zone,US-Zone,Französische Zone,Zone Française d'Occupation,Französische Besatzungszone,ZFO,Westzonen,Westliche Besatzungszonen,Trizone,Sowjetische Zone,Russische Zone,Sowjetische Besatzungszone,Russische Besatzungszone,Sowjetische Besatzungszone Deutschlands,Sowjetische Besatzungszone in Deutschland,Sowjetisch Besetzte Zone,Sowjetzone,Ostzone,SBZ,Alemanha,Alemania,Allemagne,Almanija,Almāniyā,Bondsrepubliek Duitsland,BRD,BRD,Bundesrepublik Deutschland,Deutschland,Deutschland,Federal Republic of Germany,Förbundsrepubliken Tyskland,Förbundsrepublikken Tyskland,FRG,Germany,Németországi Szövetségi Kőztársaság,Niemiecka Republika Federalna Niemiecka Republika Federalna,NRF,Repubblica Federale di Germania,Republic of Germany,República Federal da Alemanha,República Federal de Alemania,Republik Federasi Djerman,Republika Federalna Niemiec,République Fédérale d'Allemagne,RFN,Saksan Liittotasavalta,Westdeutschland,Deutsche Demokratische Republik,DDR,Deutschland,German Democratic Republic,GDR,République Démocratique Allemande,RDA,Germanskaja Demokratičeskaja Respublika,Demokratičeskaja Respublika,Democratic Republic,Demokratische Republik,Niemiecka Republika Demokratyczna,NRD,Ǧumhūrīyat Almāniyā ad-Dīmuqrāṭīya,República Democrática Alemana,Saksan Demokraattisen Tasavallan,Repubblica Democratica Tedesca,Mitteldeutschland,Ostdeutschland,East Germany,Ostzone,Östliche Bundesländer,Neue Bundesländer,Länder,Deutschland,Ostdeutschland,Deutschland,Deutschland,Deutsche Länder,Germany,Heiliges Römisches Reich,Rheinbund,Deutscher Bund,Norddeutscher Bund,Deutsches Reich,Deutschland,Deutschland,BRD,Federal Republic of Germany,Republic of Germany,Allemagne,Ǧumhūrīyat Almāniyā al-Ittiḥādīya,Bundesrepublik Deutschland,BRD,Niemcy,République Fédérale d'Allemagne,Repubblica Federale di Germania,Germanija,Federativnaja Respublika Germanija,FRG,Deyizhi-Lianbang-Gongheguo , Lehrer,Lehrer,Lehrerausbildung,Lehrpersonenausbildung , Berufsdarstellung,Berufe |
TIM | |a 100018000101_100020161231 |b Geschichte 1800-2016 |